Zorggroep Drenthe zet belangrijke stap op gebied van voedselveiligheid met ISO 22000 certificering

Zorggroep Drenthe is sinds februari 2021 in het bezit van een ISO 22000 certificaat. Met dit internationale certificaat vult de zorgorganisatie de huidige hygiënecode HACCP verder aan waardoor de kwaliteit van de zorg- en dienstverlening naar een hoger niveau gebracht wordt.

‘Vers, lekker én veilig koken, dat vinden wij belangrijk. Iedere dag wordt er door de koks van Zorggroep Drenthe écht gekookt met verse producten en ingrediënten. Wij kijken als organisatie continu hoe wij onze menu’s zo gevarieerd en vers mogelijk kunnen samenstellen en welke regionale producten wij daarvoor kunnen gebruiken. Wij willen uiteindelijk het beste voor onze bewoners en cliënten en hopen op deze manier met échte kwaliteitsgerechten ook de kwaliteit van leven te verhogen.’, aldus Siebren de Jong, hoofd voedingsdienst bij Zorggroep Drenthe.

Met het behalen van de ISO 22000 certificering toont Zorggroep Drenthe aan in welke mate haar organisatie voldoet aan de eisen op het gebied van voedselveiligheid en HACCP. ‘Deze erkenning is voor het Service bedrijf een kroon op ons werk en betekent een volgende stap in het verder professionaliseren van onze zorg- en dienstverlening.’, aldus Otto Hoekstra, manager van het Service bedrijf.

Samen voor een moooie dag!
ISO 22000 is een hulpmiddel om op systematische wijze mogelijke risico’s op het gebied van voedselveiligheid in kaart te brengen en vervolgens beheersbaar te maken. ‘Op deze manier brengen wij niet alleen onze voedselveiligheid in kaart, maar kijken wij ook naar onze bedrijfsprocessen en -structuren. Dit met als doel om de voedselketen binnen Zorggroep Drenthe nóg veiliger te maken en een bijdrage te leveren aan ‘samen voor een moooie dag!’ voor onze bewoners en cliënten. Wij zijn er trots op dat wij dit certificaat in tijden van de coronacrisis hebben kunnen behalen.’, aldus Lex Smetsers, Raad van Bestuur.

Ontwikkeling
Zorggroep Drenthe is continu in ontwikkeling. Zo heeft de organisatie in 2020 een nieuw Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) geïmplementeerd, zijn er enkele nieuwe (zorginhoudelijke) functies ingesteld om de kwaliteit van zorg- en dienstverlening door te ontwikkelen en werd onlangs een nieuw meerjarenbeleidsplan gepresenteerd.